تبلیغات
ادبیات بروجرد - راهکار تشخیص تعداد جمله های یک متن
 
ادبیات بروجرد

                راهکار تشخیص تعداد جمله :حکایت زیر را بخوانید و جمله های آن را جداگانه بنویسید.

                  <<شخصی پسر در چاه افتاد . گفت : جان بابا ، جایی مرو تا من بروم و طناب بیاورم و تو را را بیرون کشم .>>

توضیحات ضروری:

الف ) هر فعل را یک جمله در نظر بگیریم . مثلاً ، علی به مدرسه رفت و درسش را خواند . ( دارای دو فعل پس دو جمله است. )   باید مواظب فعل هایی که به قرینه حذف می شوند هم باشیم . مثلاً ، رزمندگان در جبهه دعا می خواندند و قرآن. ( می خواندند) او به مدرسه آمده ( است ) و سپس درس خوانده است  .

 نباید مصدر ها را به عنوان فعل در نظر گرفت زیرا مصادر نه زمان دارند و نه شخص ( ویژگی های فعل را دارا نیستند ) مثلاً ، خوردن و آشامیدن زیاد انسان را بیمار می کند . ( یک جمله است . )

ب ) هر شبه جمله را به عنوان یک جمله در نظر می گیریم .

در تعریف شبه جمله می گوییم : « واژه هایی که بدون همراهی با فعل ، معنای کاملی دارند . چون از نظر معنایی شبیه یک جمله هستند . » پس از نظر ساختار مانند جمله نیستند ولی از نظر معنی شبیه جمله اند .

شبه جمله ها بر سه نوع اند :

1 ) صوت : واژه هایی که برای بیان عواطف و احساسات در موقعیّت های مختلف از جمله خشم ، شگفتی ، اعتراض ، بیان درد و نظایر آن به کار می روند و معمولاً عبارتند از : آخ ، دِ ، وای ، وه ، آوخ . . .

2 ) غیر صوت : واژه ی معمولی زبان است که کار یک جمله را انجام می دهد . در غیر صوت ما نه تنها روی صوت تأکید نمی کنیم بلکه به معنی و مفهوم و پیام بیشتر می پردازیم . مانند : سلام ، درود ، آفرین ، افسوس ، عجب ، ساکت ، یواش ، خفه ، هشدار ، زینهار ، کاش ، حمله و . . .

3 ) منادا : چه با نقش نمای ندا و چه بدون آن ، جمله به حساب می آید .

مانند : قصّه واگفت و حدیث اژدها ( گفت )  گفت  برخرسی منه دل  ابلها ( منادا ) پنج جمله

کاش ( غیر صوت ) روزی به کام خود برسید   بچّه ها ( منادا ) آرزوی من این است چهار جمله                        


سخن پایانی : اگر دانش آموزی سؤال کرد که نهاد و گزاره ی شبه جمله کجاست ؟ در پاسخ می گوییم : چون شبه جمله ها از نظر معنی شبیه جمله هستند امّا از نظر ساختار مانند جمله نیستند نه نهاد دارند و نه گزاره

تعداد جمله های  ابیات ونثرهای ذیل رامعلوم کنید .

ملکا ذکرتوگویم که توپاکی وخدایی                                   نروم جزبه همان ره که توام راهنمایی

بلندی ازآن یافت که اوپست شد                                           درنیستی کوفت تاهست شد

سخندان پرورده پیرکهن                                              بیندیشدوانگه بگویدسخن

افتادگی آموزاگرقابل فیضی                                      هرگزنخوردآب زمینی که بلنداست

الاای خاک خوزستان توآنستی که دیدستی                   سکندرها وقیصرهاولشکرهای جوشانش

اگرگلم ویاخارم ازآن بوستان یارم

الهی ، بودونبود من تو را یکسان ، ازغم مرا به شادی رسان .

اگرکاسنی تلخ است ازبوستان است واگرعبداله مجرم است ازدوستان است .

کاش من هم عبور تورا دیده بودم                            کوچه های خراسان تورا می شناسند

همه کارایّام درس است وپند                                دریغاکه شاگردهشیارنیست

تاتوانی می گریزازیاربد                                        یاربدبدتربود از ماربد

حافظا،درکنج فقروخلوت شب های تار               تابودوردت دعا ودرس قرآن غم مخور



  .

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید چشید

این وبلاگ جهت استفاده ی همکاران ارجمند گروه ادبیات متوسطه ی اول و دانش آموزان گرامی

طراحی شده است، هر چند که کار حقیر در مقابل دریای بدون ساحل ادبیّات، آفتاب به

گز پیمودن است.

مدیر وبلاگ : ادبیات بروجرد(گودرزی)
پیوندها
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



جملات شریعتی